Token Economy: Review van de Web3 Bijbel

Token economy door Shermin Voshmgir kan als de bijbel van web3 gezien worden. In de beginfase van deze ontwikkeling is nog veel onbekend. De schrijver heeft in dit boek een enorm goede samenvatting afgeleverd van wat nu wél al bekend is. In begrijpelijke taal worden onder andere de termen Blockchain, DAO, DeFi en tokenized networks uitgelegd. Naast deze begrippen wordt ook het overkoepelende gedachtegoed van web3 feilloos uitgelegd. In deze review van het boek token economy duiken we dieper in de verschillende redenen waarom jouw web3 avontuur hier zou moegen beginnen!

Opbouw van het boek

De lezer van het boek wordt in eerste instantie een aantal beloftes gedaan. Een van de belangrijkste hiervan is het uitleggen en opsommen van de bestaande kennis over web3 en blockchain. Daarnaast wordt direct aangegeven dat de ontwikkeling in perspectief tot andere ontwikkelingen (het eerdere web) wordt geplaatst. De Token economy is opgedeeld in vier delen welke tot op zekere hoogte los van elkaar gelezen kunnen worden. Uitzondering hierop is het eerste deel wat de basis van web3 uitlegt. Voor alle andere delen is dit dus ook de fundering. Nadat de basis van web3 is uitgelegd in het eerste deel, kan het boek echt beginnen.

Deel 2: Toepassingen van het nieuwe web

Het tweede deel van het boek richt zich op de verschillende toepassingen van het nieuwe web. Hierin worden twee belangrijke onderwerpen belicht: smart contracts en tokens. Smart contracts zijn zelfuitvoerende contracten die op de blockchain worden uitgevoerd en automatisch acties ondernemen op basis van vooraf bepaalde voorwaarden. Tokens, aan de andere kant, vertegenwoordigen digitale activa en kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals het stimuleren van deelname aan een netwerk of het faciliteren van uitwisselingen.

Deel 3: De rol van DeFi in een token economie

In het derde deel van het boek wordt de rol van DeFi (Decentralized Finance) besproken in het vormgeven van een token economie. DeFi verwijst naar financiële diensten en applicaties die worden uitgevoerd op gedecentraliseerde netwerken, waardoor gebruikers directe controle hebben over hun financiële activa en transacties kunnen uitvoeren zonder tussenkomst van traditionele financiële instellingen.

Deel 4: Use-cases van Tokens

Het laatste deel van het boek beschrijft verschillende use cases van web3. Hierin worden alle concepten en theorieën die in de eerdere hoofstukken behandeld wordnen werkelijkheid. Er bestaat weinig ruimte voor sceptische blikken gezien deze use cases aantonen dat succesvolle web3 projecten al bestaan. Een van de use cases die wordt uitgelegd is ‘fractioneel eigenaarschap van vastgoed’. Dit is een eye-opener voor zowel lezers die met een technische invalshoek lezen als met een business invalshoek. Deze use-cases tonen de potentie en mogelijkheden van tokens als een instrument voor waardecreatie, transacties en samenwerking binnen een gedecentraliseerd ecosysteem.

Cover van Token Economy door Shermin Voshmgir

Samen op ontdekkingsreis

Het vierde deel van het boek is zo interessant dat veel lezers de volgende onlogische volgorde aanhouden: 1-4-2-3. Op die manier begin je met concrete voorbeelden van web3 toepassingen en lees je daarna de context waarin deze tot stand zijn gekomen. Het staat je natuurlijk vrij om je eigen volgorde aan te houden.

Fractioneel eigenaarschap is een soort van crowd funding, maar dan zonder dat investeerders opgelicht worden. Met het opdelen van het eigenaarschap van vastgoed kan dus een groter aantal investeerders meedoen aan een project. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat projecten eerder van start kunnen gaan (zeker in de huidige huizenmarkt enorm aantrekkelijk) en aan de andere kant dat zaken zoals het opstellen van contracten geautomatiseerd verlopen en dus efficiënt verlopen. Investeerders kunnen dus ook eerder een opbrengst van hun investering verwachten!

Beschikbaarheid van het boek Token Economy

Aan het succes van het boek kleeft één nadeel; het is slecht beschikbaar. Door de grote vraag naar het boek is het maar beperkt leverbaar. Aanbieders van het boek geven aan dat er soms weken tot maanden gewacht moet worden op een nieuwe levering.

Let op: bij AllesOverWeb3 zijn we in het bezit van een exemplaar. Mocht je echt niet kunnen wachten op de centrale aanbieders van het boek zoals bol.com dan dragen we graag ons steentje bij aan jouw leerproces. Je kunt contact met ons opnemen via dit formulier en regelen we dat het boek jouw kan op komt!

Eindoordeel Token Economy

Zoals eerder benoemt beschouwen we dit boek als de bijbel van web3. Het doel ervan is om alomvattend te zijn van de informatie die op het moment van schrijven bekend was over web3. De schrijver is hierin tot op zekere hoogte in geslaagd. Het is een spinnenweb van verhalen en concepten die binnen web3 van belang zijn. Dit zorgt er voor dat er, naast het lezen van het boek, nog enorm veel extra onderzoek nodig is om écht een alomvattend verhaal te hebben.

Hoewel het boek “Token Economy” niet in moeilijke taal is geschreven, zijn er twee belangrijke kanttekeningen die moeten worden gemaakt. Ten eerste is het boek momenteel niet beschikbaar in het Nederlands. Dit kan een barrière vormen voor Nederlandstalige lezers die mogelijk de voorkeur geven aan het lezen in hun moedertaal. Een Nederlandstalige editie van het boek zou een waardevolle toevoeging zijn en zou helpen om een breder lezerspubliek te bereiken.

Ten tweede vereist het boek technische kennis en interesse. Gezien de complexiteit van de onderwerpen zoals web3, blockchain, smart contracts en tokens, kan het voor lezers zonder een technische achtergrond moeilijk zijn om de concepten volledig te begrijpen. Het begrijpen van de terminologie en de technische aspecten van deze onderwerpen kan enige inspanning en toewijding vergen.

Ondanks deze minpunten biedt “Token Economy” nog steeds waardevolle inzichten voor lezers die geïnteresseerd zijn in de wereld van blockchain en token economy. Het boek biedt een diepgaand begrip van de concepten en toepassingen van web3 en kan dienen als een bron van inspiratie voor lezers die bereid zijn zich te verdiepen in de technische aspecten.

Een mogelijke oplossing voor deze minpunten zou een herziene druk van het boek in het Nederlands zijn. Hierdoor kunnen meer lezers toegang krijgen tot de inhoud en kunnen de complexe concepten beter worden begrepen in hun moedertaal. Een Nederlandstalige editie zou de drempel verlagen en de toegankelijkheid van het boek vergroten, waardoor het nog meer lezers zou kunnen bereiken en inspireren.

Al met al is dit boek voor iedereen die (een beetje) geïnteresseerd is in web3 en blockchain een mega interessant boek. Misschien wel het aller- allereerste boek wat je moet lezen om web3 te begrijpen!

Token economie: hoe web3 het internet opnieuw uitvindt (letterlijke Nederlandse vertaling). Geschreven door Shermin Voshmgir.